Me kaikki tiedämme, miten tärkeää menestyvälle maatilalle on hyvät suhteet oman pankkinsa kanssa. Suurimmalle osalle kehittyvistä tiloista pankki on lähes päivittäinen kaveri, niin arjessa kuin juhlassakin.
Pankki luottaa tilaan
Jos tilan asiat ovat kunnossa, suhteet pankkiinkin ovat yleensä mutkattomat. Lainoja lyhennetään ja korot maksetaan ja jos tiukka paikka kohdalle sattuu, tila voi aina luottaa siihen, että pankista löytyy joustoa. Tila on siis ansainnut pankin luottamuksen ja se on arvokas ominaisuus tilan kaikissa elinkaaren vaiheissa.
Mutta voiko tila luottaa pankkiin
Tilan elämässä sattuu ja tapahtuu asioita, joihin tila ei aina itse voi vaikuttaa. Yllätyksiä riittää, sillä maatilalla liikkuvia osia on paljon. Pelto, koneet, karja, työvoima, ihmissuhteet. Siinä pieni osa pitkästä listasta. Mutta entäpä jos pankki toimiikin niin, että sen toiminnan takia tilan luottamus omaan pankkiinsa horjuu?
Maatiaiskonsultin matkallani on tullut vastaan useita tilanteita, missä nimenomaan pankki on pettänyt luottamuksen. Sovituista asioista ei ole pidetty kiinni ja pankki on kirjannut sovitut asiat eri tavalla, mitä tilan väki sen oli käsittänyt. Tai että ns. tilan oma ”pankinjohtaja” vaihtuukin kolmesti parin vuoden aikana. Kuvioista poistunut pankinjohtaja ei ole välttämättä muistanut kirjata kaikkia tilan kanssa sovittuja asioita järjestelmiinsä ja kun uusi johtaja istuu vuorostaan keittiön pöydän ääreen, edellisen pankinjohtajan kanssa sovitut asiat eivät olekaan diaarissa.
Luottamusta rakentamaan
Tila joutuu siis jälleen kerran rakentamaan suhteet pankinjohtajan kanssa uudelleen. Kertomalla kaikki samat jutut kolmatta kertaa, mitä kerrottiin jo kahdelle edelliselle johtajalle. Jotka sitten unohtivat kirjata asiat. Eikä muistiinpanojakaan enää löytynyt.
Kun tila sitten kyselee uudelta johtajalta, että missä vaiheessa ne edellisen johtajan kanssa sovitut asiat pannaan käytäntöön, vastaus on suurin piirtein ympäripyöreä: ”lyhentäkää nyt ensin nykyistä velkaanne ja kun rahatilanne on hallinnassa, palataan sitten asiaan”. Ja taas kerran tilalta on kulunut yksi tärkeä työpäivä pankinjohtajan tietämyksen ajantasaistamiseen. Ja mikä tai kuka takaa sen, onko tämä kyseinen pankinjohtaja saman pankin palveluksessa vielä ensi vuonna? Ja joutuuko tila jälleen kerran luomaan suhteet omaan pankkiinsa uudelleen ja uudelleen?